Carbid schieten - de hardste knal

Inhoud:
recept
hoe hard was de knal ?
tips
carbid bus
afsluiting bus
ontsteking
foto's
 
contact
 
nog 4 weken en 4 dagen tot oudjaarsdag

Carbid schieten: je dacht een harde knal te maken - zo krijg je een nog hardere.
 
Er is veel te lezen over carbid schieten, maar er is weinig informatie te vinden hoe je nou een harde knal krijgt.
'Size matters' en dat geldt zeker voor carbid schieten, maar ik vind het juist de uitdaging met de kleinste bus de luidste knal te maken.
 
Hieronder is te lezen hoe je de hardste knal kan maken voor jouw bus. Ook worden tips gegeven. Als laatste zijn mijn carbid spullen beschreven.
 

recept

Voor een goede en veilige knal is dit mijn recept:
 
O (bescherm altijd je ogen, oren en handen)
O houd de afsluiter (bal, ...) bij de hand
O doe een hoeveelheid carbidstenen in een leeg conservenblikje (hoeveelheid stenen maakt niet uit)
O maak de stenen nat (hoeveelheid water maakt heel veel uit)
O leg het conservenblikje snel in de bus, en
O sluit de bus af
O wacht ½ tot 2 minuut
O laat anderen weten dat je gaat schieten
O niemand in de buurt van de bus, en niemand in het schotveld ?
O vuur !
O hoe was de knal ? lees hieronder
 
na de knal:
O verwijder het blikje en de carbidstenen; klop het witte kalk van de stenen
O leg de bus op z'n kant, dan kan de bus luchten

hoe hard was de knal ?

Even een stukje scheikunde:
carbid nat makencarbid + water = acetyleen + gebluste kalkCaC2 + 2H2O → C2H2 + Ca(OH)2
ontstekenacetyleen + zuurstof = kooldioxyde + water2C2H2 + 5O2 → 4C02 + 2H20

Hieruit is af te leiden:

Voor een goede knal is de juiste verhouding van gas (acetyleen) en zuurstof nodig
 → alles wat deze verhouding verstoort geeft een minder goede knal

Daarom:
• als er teveel water is gebruikt, verdrijft het gas alle lucht, zal er helemaal geen knal komen, of een zachte knal met roetlucht
• als de de bus na de vorige knal niet goed gelucht is, is er nog C02 in de bus en dus niet voldoende zuurstof
• als er te weinig water is gebruikt, of te kort gewacht is met ontsteken, dan is de gas/zuurstof verhouding te laag, er volgt een zachte knal
• branden de stenen na de knal nog, dan is niet al het water omgezet in gas. Er is dus teveel water gebruikt, of te kort gewacht met ontsteken
 
Dit alles is samengevat in deze tabel:
horenzienoorzaakoplossing
zachte knalzwarte rook, of steekvlamgas/zuurstof verhouding te hoogminder water
geen knalxteveel gas (verstikt)veel minder water
geen knalxteveel C02 van de vorige knalbus tussendoor laten luchten (op zijn zijkant)
zachte/geen knalbrandende stenente kort gewacht met ontstekenlanger wachten
zachte/geen knalxniet genoeg gas gevormdmeer water
harde knalbrandende stenenniet al het water is omgezet in gasminder water
plopde bal plopt er uit, vòòr ontstekinghet gas drukt de bal uit de openingveel minder water
harde knalafsluiter vliegt ver wegje hebt het doorniets meer aan veranderen

Naast de 'chemie' zijn er andere factoren die meespelen:
• plek van de ontsteking: kies deze in het midden van de bodem. Een andere plek kan een steekvlam, of een 'holle knal' geven
• afsluiting: hoe stevig de bus wordt afgesloten (bv met een bal, of deksel, of stuk plastic) maakt weinig uit. Dit is van latere zorg (zie verderop).

Samengevat

voorwaarden voor een harde knal zijn
1. juiste gas/zuurstof verhouding
2. ontsteking in de bodem

tips

• gebruik altijd evenveel carbidstenen (ongeveer), en varieer met de hoeveelheid water
• laat de bus na iedere knal luchten
• doe de stenen in een blikje, dit houdt de bus schoon
• kies de plaats van ontsteking onderin de bus, en niet in/tegen de zijwand
• kies een manier waarmee de hoeveelheid water goed en constant gedoseerd kan worden, bijvoorbeeld spuit-/knijpfles (tel het aantal seconden dat je knijpt), of een plantenspuit (aantal knepen in de handle)
• om de hardste knal te vinden, begin je met zeer weinig water, en voer je met iedere knal langzaam meer water toe. Laat de bus na iedere knal luchten
• experimenteer eens met verschillende afsluiters: deksel/bal/plastic/tapijt/plaat/... en vergelijk de hardheid van de knal

nuttige info ? : 
dislikes
likes
feedback

carbid bus

Hieronder volgt nog een beschrijving van wat ik heb.
 
Mijn arsenaal bestaat uit drie bussen: 7 liter (verzinkt staal), 25 liter (rvs) en 40 liter (aluminium).
Aluminium (ipv. ijzer) vind ik geen bezwaar, omdat ik niet met deksels schiet. Het gas wil via de makkelijkste weg naar buiten, en dat is de grote opening. Als deze versperd is met een deksel, zal het gas een andere (gevaarlijke) weg proberen te zoeken.

afsluiting bus

Ik heb geen voorkeur voor de afsluiting: een bal, of een stuk rubberen deurmat. De bal hoeft niet te klemmen; dat maakt voor de hardheid van de knal niet uit; belangrijker is de plaats van de ontsteking, en het gasmengsel.
 

ontsteking

Het is verstandig om de bus op afstand te ontsteken, en ervoor te zorgen dat de bus niet onbedoeld af kan gaan. Daarom houd ik het vuurklaar maken separaat van het ontsteken.
Bij het vuurklaar maken wordt de bus gevuld met het gas. De ontsteking kan dan nog niet afgaan, want de vonk wordt gemaakt door een electrische gas BBQ ontsteker (zie pic). Deze wordt bediend met een drukschakelaar (pic). Aan de schakelaar zit een magneet vast.
Een lang dun touw, met aan het eind een stukje ijzer, wordt aan de magneet gekleefd. Door aan het touw te trekken, gaat de ontsteker af, en wordt de verbinding magneet/ijzer verbroken.
 
De bus zelf is de 'aarde'; en 'plus' is een zelfgemaakt bougie (zie pic).

foto's

Zie hieronder een aantal foto's
 
carbid_bus  
de onderdelen van de 25 liter bus
 

 
carbid_ontsteking  
de barbeque ontsteking, werkt op AA batterij
twee poorten worden verbonden met de schakelaar,
twee andere poorten met de massa/bus, en de 'plus'/bougie
 

 
carbid_schakelaar  
de schakelaar,
wordt op afstand bediend
 

 
carbid_bougie  
de bougie,
gemaakt van stuk koperen buis en geisoleerd koperdraad
de vonk springt aan de binnenzijde over
 

 
carbid_produktie
 
van kalk naar knal
bron: eindexamen scheikunde havo 2010-I © CvTE