Inhoud:
- recept
- hoe hard was de knal ?
- tips
- carbid bus
- afsluiting bus
- ontsteking
- foto's
contact
nog 43 weken tot oudjaarsdag
Carbid schieten: je dacht een harde knal te maken - zo krijg je een nog hardere.
Er is veel te lezen over carbid schieten, maar er is weinig informatie te vinden hoe je nou een harde knal krijgt.
'Size matters' en dat geldt zeker voor carbid schieten, maar ik vind het juist de uitdaging met de kleinste bus de luidste knal te maken.
Hieronder is te lezen hoe je de hardste knal kan maken voor jouw bus. Ook worden tips gegeven. Als laatste zijn mijn carbid spullen beschreven.
Voor een goede en veilige knal is dit mijn recept:
O (bescherm altijd je ogen, oren en handen)
O houd de afsluiter (bal, ...) bij de hand
O doe een hoeveelheid carbidstenen in een leeg conservenblikje (hoeveelheid stenen maakt niet uit)
O maak de stenen nat (hoeveelheid water maakt heel veel uit)
O leg het conservenblikje snel in de bus, en
O sluit de bus af
O wacht ½ tot 2 minuut
O laat anderen weten dat je gaat schieten
O niemand in de buurt van de bus, en niemand in het schotveld ?
O vuur !
O hoe was de knal ? lees hieronder
na de knal:
O verwijder het blikje en de carbidstenen; klop het witte kalk van de stenen
O leg de bus op z'n kant, dan kan de bus luchten
Even een stukje scheikunde: | ||
carbid nat maken | carbid + water = acetyleen + gebluste kalk | CaC2 + 2H2O → C2H2 + Ca(OH)2 |
ontsteken | acetyleen + zuurstof = kooldioxide + water | 2C2H2 + 5O2 → 4C02 + 2H20 |
Hieruit is af te leiden:
Voor een goede knal is de juiste verhouding van gas (acetyleen) en zuurstof nodig
→ alles wat deze verhouding verstoort geeft een minder goede knal
horen | zien | oorzaak | oplossing |
geen knal | x | teveel gas (verstikt) | veel minder water |
geen knal | x | teveel C02 van de vorige knal | bus tussendoor laten luchten (op zijn zijkant) |
plop | de bal plopt er uit, vòòr ontsteking | het gas drukt de bal uit de opening | veel minder water |
zachte/geen knal | x | niet genoeg gas gevormd | meer water |
zachte/geen knal | brandende stenen | te kort gewacht met ontsteken | langer wachten |
zachte knal | zwarte rook, of steekvlam | gas/zuurstof verhouding te hoog | minder water |
harde knal | brandende stenen | niet al het water is omgezet in gas | minder water |
harde knal | afsluiter vliegt ver weg | je hebt het door | niets meer aan veranderen |
Naast de 'chemie' zijn er andere factoren die meespelen:
• plek van de ontsteking: kies deze in het midden van de bodem. Een andere plek kan een steekvlam, of een 'holle knal' geven
• afsluiting: hoe stevig de bus wordt afgesloten (bv met een bal, of deksel, of stuk plastic) maakt weinig uit. Dit is van latere zorg (zie verderop).
voorwaarden voor een harde knal zijn
1. juiste gas/zuurstof verhouding
2. ontsteking in de bodem
• gebruik altijd evenveel carbidstenen (ongeveer), en varieer met de hoeveelheid water
• laat de bus na iedere knal luchten
• doe de stenen in een blikje, dit houdt de bus schoon
• kies de plaats van ontsteking onderin de bus, en niet in/tegen de zijwand
• kies een manier waarmee de hoeveelheid water goed en constant gedoseerd kan worden, bijvoorbeeld spuit-/knijpfles (tel het aantal seconden dat je knijpt), of een plantenspuit (aantal knepen in de handle)
• om de hardste knal te vinden, begin je met zeer weinig water, en voer je met iedere knal langzaam meer water toe. Laat de bus na iedere knal luchten
• experimenteer eens met verschillende afsluiters: deksel/bal/plastic/tapijt/plaat/... en vergelijk de hardheid van de knal
nuttige info ? : | |||||
![]() |
dislikes |
![]() ![]() |
likes |
![]() |
feedback |
Hieronder volgt nog een beschrijving van wat ik heb.
Mijn arsenaal bestaat uit drie bussen: 7 liter (verzinkt staal), 25 liter (rvs) en 40 liter (aluminium).
Aluminium (ipv. ijzer) vind ik geen bezwaar, omdat ik niet met deksels schiet. Het gas wil via de makkelijkste weg naar buiten, en dat is de grote opening. Als deze versperd is met een deksel, zal het gas een andere (gevaarlijke) weg proberen te zoeken.
Ik heb geen voorkeur voor de afsluiting: een bal, of een stuk rubberen deurmat. De bal hoeft niet te klemmen; dat maakt voor de hardheid van de knal niet uit; belangrijker is de plaats van de ontsteking, en het gasmengsel.
Voor een veilige knal is van belang:
• dat de knal alleen komt op een moment dat jij dat wil, en
• dat jij (en anderen !) op het moment van knallen afstand houdt
Daarom maak ik gebruik van een elektrische gas BBQ ontsteker, die in de bus vonkt met een zelfgemaakte bougie. Deze ontsteker (normaal gesproken bediend met een drukknop op de BBQ), wordt hier bediend met een trekschakelaar. Aan de trekschakelaar is een magneet bevestigd.
Zo is de bus veilig 'vuurklaar' te maken, zonder dat deze onbedoeld afgaat.
Zodra de bus klaar is om te vuren, wordt een lang dun touw, met aan het eind een stukje ijzer, aan de magneet gekleefd. Door aan het touw te trekken, gaat de ontsteker af, en komt de verbinding magneet/ijzer los.
Zie onderstaande figuren voor meer duidelijkheid.